Coöperatie Examens MBO - rekenexamens van, voor en door het MBO

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Heeft de Coöperatie Examens MBO de rol van het CvTE overgenomen voor de rekentoetsing in het mbo?

    Nee. De Coöperatie ontwikkelt namens het mbo instellingsexamens rekenen. Het CvTE is verantwoordelijk voor centrale examens (rekenen). Omdat in de weteving is bepaald dat rekenen sinds studiejaar 2022-2023 een instellingsexamen is, verdwijnt op termijn de rol van het CvTE in het aanbieden van rekenexamens in het mbo.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waar staan de rekeneisen die sinds 1 september 2022 van kracht zijn?

    Hier.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat is het verschil in informeren tussen het Kennispunt Taal en Rekenen en de Coöperatie Examens MBO?

    Het Kennispunt informeert over wet- en regelgeving. De Coöperatie informeert, als examenleverancier, over uitvoering van de rekenexaminering.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waarom is gekozen voor uitgebreide contexten?

    Het gaat om rekenen in functionele situaties, zie Rekeneisen o.a. pagina 55.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe is de keuze voor de thema’s in de rekenexamens tot stand gekomen?

    Zie Rekeneisen voor het middelbaar beroepsonderwijs, pagina 55, 5.3.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waar staat informatie over de wetgeving m.b.t. de rekeneisen zoals ze gelden sinds 1 september 2022?

  • Waar staat informatie over vrijstellingen en compensatiemogelijkheden voor niveau 2, 3 en 4?

    Vrijstellingen en compensatie vallen onder wetgeving. Voor vragen over wetgeving kun je het beste bij het Kennispunt MBO (MBO Raad) aankloppen: zij zijn hierin gespecialiseerd.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe sturen de Colleges van Bestuur de coöperatie aan?

    De Colleges van Bestuur hebben gekozen voor oprichting van de Coöperatie Examens MBO.
    De Algemene Leden Vergadering (ALV) bestaat daarom uit CvB-leden (het is toegestaan dat het CvB iemand mandateert om de instelling te vertegenwoordigen in de ALV). Daarnaast worden de Colleges van Bestuur binnen de Coöperatie vertegenwoordigt door een bestuur en een stuurgroep, die in de dagelijkse praktijk meedenken en beslissingen nemen.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Welke mbo-instellingen zijn lid van de Coöperatie Examens MBO?

    Nagenoeg alle bekostigde mbo-onderwijsinstellingen zijn lid van de Coöperatie.
    Daarnaast zijn er op dit moment ruim 60 niet bekostigde mbo-instellingen als Gebruiker aangesloten bij de Coöperatie Examens MBO.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Is de AVG geborgd voor persoonsgegevens (bijv. uit het SIS)?

    Ja: instellingen die lid zijn van de coöperatie hebben samen met de coöperatie een verwerkingsovereenkomst ondertekend.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Zijn mbo-instellingen m.i.v. 1 september 2022 verplicht om gebruik te maken van de rekenexamens van de Coöperatie?

    Met ingang van 1 september 2022 is bij wet geregeld dat de rekenexamens in het mbo instellingsexamens zijn. De mbo-bestuurders hebben unaniem besloten om de rekenexamens en de rekenexaminering in gezamenlijkheid te realiseren door oprichting van de Coöperatie. Het is echter niet (wettelijk) verplicht om gebruik te maken van de rekenexamens van de Coöperatie Examens MBO.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe dragen de (bekostigde) mbo-instellingen bij aan de ontwikkeling van de rekenexamens?

    Elke school is vertegenwoordigd in de Algemene Ledenvergadering van de Coöperatie Examens MBO.
    Daarnaast leveren mbo-instellingen constructeurs, leden vaststellingscommissie en - naar rato van het aantal studenten - beoordelaars.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat zijn de kosten voor rekenexamens van de Coöperatie voor de mbo-instellingen?

    Tot augustus 2025 zijn er geen kosten verbonden aan de rekenexamens van de Coöperatie.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan de coöperatie adviseren m.b.t. het aantal uren rekenonderwijs dat mbo-studenten nodig hebben?

    Nee, hier kunnen we niet in adviseren want dat is sterk afhankelijk van de beginsituatie van de individuele studenten.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Is het mogelijk om in het rekenonderwijs generiek rekenen te combineren met beroepsgericht rekenen?

    De rekeneisen die sinds 1 september 2022 van kracht zijn, zijn generiek.
    Uiteraard kan in het rekenonderwijs aangesloten worden bij beroepsgerichte rekensituaties: het rekenonderwijs kan waar mogelijk vanuit de beroepscontext worden aangeleerd en aangeboden. Uit het onderzoek van JOB blijkt dat dit ook de voorkeur heeft van studenten omdat ze een bepaalde rekenvaardigheden dan maar één keer hoeven aan te leren.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe worden de rekenexamens van de coöperatie gevalideerd?

    De Coöperatie is gecertificeerd als MBO examenleverancier.
    De examens worden gevalideerd volgens de norm valide exameninstrumenten van de Stichting Validering Examens MBO via Route 1.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Stelt de LVR de rekenexamens van de coöperatie vast?

    Ja. LVR staat voor Landelijke Vaststellingscommissie Rekenen: een commissie die wisselend is van samenstelling maar altijd bestaat uit examencommissieleden van bij de coöperatie aangesloten mbo-instellingen.
    De LVR stelt samengestelde (proef)examens vast. De mbo-instellingen die bij de coöperatie zijn aangesloten kunnen het LVR-vaststellingsadvies overnemen.
    Na vaststelling door de LVR is er binnen een vastgestelde termijn ook mogelijkheid om het NIET eens te zijn met het afgegeven LVR-vaststellingsadvies.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • In welk digitaal toetsservicesysteem worden de rekenexamens van de Coöperatie aangeboden?

    In Remindo van Paragin.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe start een mbo-instelling de digitale rekenexaminering via de Coöperatie op?

    Nadat de formaliteiten om lid (bekostigde instelling) of gebruiker (niet bekostigde instelling) geregeld zijn, wordt voor de mbo-instelling een Remindo-afnameomgeving ingericht.
    De grootste inspanning van de mbo-instelling bij de opstart zijn organisatorische en procesmatige aspecten. Er dient nauwkeurig bepaald te worden wie de rol IT Beheerder, Beheerder en Auditor gaat vervullen. De medewerkers die deze rollen gaan vervullen worden door de Coöperatie getraind. Daarna kan de instelling samen met de Coöperatie en andere betrokkenen aan de slag in het digitaal toetsservicesysteem Remindo.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Is digitaal examineren met Remindo veilig?

    Remindo voldoet aan Europese richtlijnen conform ISO27001, zie website van Paragin voor informatie hierover.
    In de verwerkersovereenkomsten die de mbo-instellingen en de coöperatie hebben afgesloten zijn diverse veiligheidsaspecten geregeld.
    De beveiligde examenafname is een verantwoordelijkheid van de mbo-instellingen: zij moeten zorgen voor beveiliging van de afnameomgeving zodat geen fraude kan worden gepleegd.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Voor welke rollen in Remindo biedt de Coöperatie Examens MBO trainingen aan en wie mag zich voor een training aanmelden?

    Zie ook Trainingen

    Rol beknopte beschrijving inhoud rol
    IT Beheerder* beveiliging Remindo-afnameomgeving, koppelingen (API's)
    Auditor (Examencommissie)* vaststellen examenvarianten, vaststellen resultaten
    Beheerder (Examenbureau)* accountbeheer, plannen van examens
    Beoordelaar** beoordeelt in opdracht van het CvB van zijn mbo-instelling summatieve examens van andere mbo-instellingen
    Rekendocent (Proefexamens) planning, afname en beoordeling van proefexamens
    MijnPortfolio Beheerder (Entree)* accounteheer, planning en afname van Entree-metingen (begin-, oefen- of eindmeting)
    MijnPortfolio Rekendocent (Entree)* planning en afname van Entree-metingen (begin-, oefen- of eindmeting)


    Technisch gezien kan iedere medewerker van een bij de coöperatie aangesloten mbo-instelling zich aanmelden voor een training.
    *   De coöperatie zorgt dat er een autorisatie plaatsvindt vóór het (mogen) volgen van een training.
    **  Het CvB / de directie van een mbo-instelling stelt de Beoordelaars voor de coöperatie aan. Meld je bij hen als je Beoordelaar wilt worden.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waarom worden vragen in de rekenexamens van de coöperatie niet random aan kandidaten aangeboden?

    Als Coöperatie Examens MBO hebben we gekozen voor een vaste handmatige samenstelling van de rekenexamens.
    Daarbij spelen harde criteria maar ook zachtere criteria een rol.

    Harde criteria zijn in ons geval terug te vinden in de examenrationale:
    • aantal scorepunten
    • domein
    • thema
    • taxonomie
    • vraagtype

    Onder zachte criteria vallen eigenschappen als:
    • starten met een relatief gemakkelijke opdracht
    • look and feel
    • diversiteit van onderwerpen

    Random samenstellen van examens kan op twee niveaus:
    1. Versies samenstellen die door meerdere studenten gemaakt worden.
    2. Unieke versie per student samenstellen.

    ad 1.
    • Voor de random versies hebben we (heel veel) meer opgaven nodig dan nu in de bank en ook meer metadata van de items (enemy items bijvoorbeeld).
    • Liefst zou je hier ook de P-waarden uit eerdere afnames bij nemen. Dit maakt examens gelijkwaardiger. Normering is dan nog wel nodig maar zal tot minder grote verschillen voor de cesuur per versie leiden.
    • De aanvullende checks op look en feel van het examen verdwijnen.

    ad 2. Random per student een examen maken is geen optie die we nastreven.
    • Deze werkwijze stelt zeer hoge eisen aan de opgavenbank om gelijkwaardigheid te garanderen.
       - Normering op de huidige wijze is niet meer mogelijk.
       - P-waarde moet van alle opgaven bekend zijn (dit impliceert een testfase van opgaven wat zal leiden tot grotere doorlooptijd en hogere kosten).
    • Horizontaal nakijken is niet meer mogelijk waardoor ook aan de beoordelingskant gelijkwaardigheid onder druk komt.
    • Beoordelaars krijgen een veel grotere variatie aan opgaven en moeten zich steeds per opgave inlezen en inrekenen. Dit zal de nakijktijd sterk verhogen en dus de kosten.

    Tenslotte is het ook mogelijk om vragen binnen een examen in een random volgorde aan te bieden aan de student.
    De reden dat wij hier niet voor kiezen is deels hierboven (Ad 1.) uitgelegd bij de zachte criteria. Als tweede bestaan de opdrachten in het examen uit meerdere bij elkaar horende vragen. Het is prettig voor de student deze vragen bijeen te houden want daardoor is er veel minder leeswerk. Als derde geldt ook de uitleg over beoordelaars (Ad 2.).

    Deze drie factoren maken dat we bewust kiezen om handmatig examens vast samen te stellen i.p.v. random.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

Kunnen wij uw vraag niet beantwoorden? Wat mist u?

Naar boven

Vóór het examen

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Remindo: waar vind ik handleidingen en andere gebruikersinformatie?

    Handleidingen en aanvullende informatie vind je onder de knop Instructiemateriaal en in de online leeromgeving.
    In Remindo kun je rechtsboven op de 'i' klikken voor de kennisbank van Paragin (eigenaar en ontwikkelaar van o.a. Remindo).

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan ik als docent de summatieve rekenexamens inzien?

    Nee, de summatieve examens vallen onder de overeengekomen geheimhouding. Een docent heeft geen toegang tot de summatieve examens.
    Een docent mag ook geen toegang hebben tot de resultaten van summatieve examens en mag niet deelnemen aan de inzage van een student van een summatief examen.
    Een docent heeft toegang tot de proefexamens, die representatief zijn voor de summatieve examens.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe worden studenten optimaal geïnformeerd voorafgaand aan hun examen?

    Op het Infoblad Examenvoorbereiding student vind je hierover advies van de coöperatie.
     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waarom is een fysieke rekenmachine een verplicht hulpmiddel tijdens het examen?

    De Stuurgroep heeft het gebruik van de fysieke rekenmachine geadviseerd als ondersteuning / hulpmiddel en de Algemene Ledenvergadering (ALV) heeft dat advies overgenomen.
    Op grond daarvan is het kunnen gebruiken van een fysieke rekenmachine in de gehele rekenexaminering verplicht gesteld.
    NB:  daarnaast geldt dat de digitale rekenmachine in de functies 'pi' en 'machtsverheffen' mist. Paragin kan deze functies niet inbouwen.
    Het beschikbaar stellen van de fysieke rekenmachine is ook op grond hiervan verplicht.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Heeft de student recht op een fysieke rekenkaart als hulpmiddel?

    Ja. De fysieke rekenkaart wordt door de mbo-instelling verstrekt in het examenlokaal.
    De rekenkaarten die voor dat doel geprint kunnen worden staan op MijnExamensMBO onder Instructiemateriaal.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat zijn formatieve rekenproducten en welke formatieve rekenproducten zijn beschikbaar?

    Formatieve rekenproducten zijn rekenmetingen in Remindo die door rekendocenten ingezet kunnen worden om studenten op het 'echte' examen voor te bereiden.

    De beschikbare formatieve rekenproducten zijn:
    Kennismakingsexamen: instrument waarmee de studenten vertrouwd kunnen raken met de digitale omgeving en de verschillende vraagvormen.
    De inhoud van de vragen in het kennismakingsexamen is niet representatief voor een summatief examen.
    Nulmetingen: instrumenten waarmee de docent het startniveau van het rekenonderwijs van studenten in kaart kan brengen.
    Proefexamen: is een formatief meetinstrument dat qua samenstelling en dekking van de stof representatief is voor een summatief examen
    - het proefexamen is ook beschikbaar in delen
    - het proefexamen is indien gewenst ook geschikt om (op basis van de instellingen van het toetsmoment) thuis te maken
    - het resultaat van het proefexamen, na beoordeling van de open vragen, is een percentage
    Genormeerd proefexamen: is een formatief meetinstrument dat qua samenstelling en dekking van de stof representatief is voor een summatief examen
    - het genormeerd proefexamen is niet beschibkaar in delen
    - we adviseren bij afname van het genormeerde proefexamen om de afnamesituatie van het summatief examen na te bootsen (surveillance en strikte beveiliging)
    - het resultaat van het genormeerde proefexamen, na beoordeling van de open vragen, is een cijfer
     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe kan ik als docent nulmetingen en proefexamens klaar zetten voor mijn studenten?

    Als docent kun je bij een RemindoBeheerder van jouw mbo-instelling in Remindo een account ontvangen als Begeleider | rol Begeleider.
    In het profiel van dit account moet de Beheerder jou onder 'Blokcoördinator' koppelen aan het blok Formatieve rekenproducten en aan jouw eigen studenten.
    Dan kun je als docent nulmetingen en proefexamens inzien en deze voor je eigen studenten plannen, plannen en beoordelen cq door de studenten zelf laten beoordelen.
    Weet je niet wie de Remindo-Beheerders bij jouw mbo-instelling zijn: stuur je mailtje naar support(at)examensmbo.nl.
     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat kun je doen als een student niet kan inloggen in zijn Remindo-kandidaataccount?

    De gebruikersnamen van studenten zijn zichtbaar in het kandidatenoverzicht en/of in het account van een student.
    Het wachtwoord van studenten is voor niemand zichtbaar en kan daarom niet bij de RemindoBeheerder, bij de coöperatie of bij Paragin opgevraagd worden.
    Als een student niet kan inloggen zijn er twee mogelijkheden:
    1. de student vraagt met behulp van zijn gebruikersnaam zelf een nieuw wachtwoord aan
    2. de docent vraagt aan een RemindoBeheerder om een nieuw wachtwoord in het account van de student te zetten

    TOELICHTING
    - bij het aanmaken van studentaccounts maakt de Beheerder wachtwoorden aan en kan ervoor kiezen om de wachtwoorden aan studenten te versturen
    - als de accounts via een import worden aangemaakt, kan de Beheerder ervoor kiezen om de geïmporteerde gegevens (inclusief wachtwoorden) per mail te ontvangen
    - de Beheerder weet dus alleen vlak na de import wat de wachtwoorden van de studentaccounts zijn want studenten kunnen het wachtwoord van het eigen account wijzigen

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Welke vraagvormen worden ingezet in de rekenexamens van de coöperatie?

    - drag&drop-/sleep-vraag
    - grafische verbindvraag
    - hotspotvraag
    - invulvraag
    - keuzelijstvraag
    - matching/matrixvraag
    - meerkeuzevraag
    - meervoudig-juist vraag
    - open vraag
    - samengestelde vraag
    - sorteervraag
    - werkbladvraag

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kunnen de formatieve rekenproducten ook ingezet worden bij mbo-instellingen die werken met OnTrac als planningstool?

    Ja, het is mogelijk om proefexamens via Ontrac te laten plannen door rekendocenten. Daarbij is van belang dat het account van de rekendocent in Remindo gekoppeld is aan de eigen kandidaatgroepen. Neem contact op met de RemindoBeheerder van jouw mbo-instelling als je proefexamens wilt plannen via OnTrac.
    NB: weet je niet wie de RemindoBeheerder van jouw mbo-instelling is, neem dan contact op met ons via support(at)examensmbo.nl.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Mag een student een proefexamen op de eigen laptop en/of thuis maken?

    Ja, proefexamens kunnen gemaakt worden op de eigen laptop van de student en kunnen eventueel ook thuis worden gemaakt.
    Ons advies is om afname thuis toe te staan voor het niet genormeerde (deel)proefexamen.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kunnen studenten individueel/thuis zelfstandig oude examenvragen oefenen zonder dat de docent iets moet klaarzetten?

    Nee. De examenvoorbereiding (formatieve rekenproducten), vindt vooralsnog uitsluitend plaats in Remindo.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kunnen de formatieve rekenproducten ingezet worden als vervanging van een lesmethode?

    Nee. Het formatieve materiaal van de coöperatie is expliciet bedoeld als examenvoorbereiding.
    Een lesmethode is gericht op de ontwikkeling van de vaardigheden van een student.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat wordt gemeten met de nulmeting van de coöperatie?

    De Nulmeting van de coöperatie geeft, na beoordeling van de open vragen, als resultaat:
    - een advies voor het startniveau van het rekenonderwijs van de student
    - een indicatie van de beheersingsgraag per domein

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Zijn er ook proefexamens per domein beschibkaar?

    Nee, er zijn geen proefexamens per domein beschikbaar. We leggen graag uit waarom niet.
    De rekeneisen die sinds 1 september 2022 gelden zijn gebaseerd op functionele gecijferdheid. Functionele gecijferdheid baseert zich niet primair op het beheersen van de afzonderijke domeinen maar baseert zich op het kunnen toepassen van combinaties van meerdere domeinen. Omdat de (proef)examens van de coöperatie de mate van functionele gecijferdheid meten, is het niet mogelijk om een valide meting aan te bieden per afzonderlijk domein.
    In de Nieuwsbrief van januari 2024 vind je een relevant interveiw met lector Kees Hoogland over functionele gecijferdheid.
    NB: oefenen op basis van domeinen kan een goede voorbereiding zijn, uitgevers van lesmethodes gebruiken daarom vaak wel de domeinen als specificatie.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan ik als rekendocent de inhoud van de proefexamens en de nulmetingen inzien?

    Ja. Met een (door de Beheerder correct ingesteld) docentaccount kun je als docent de inhouden van de formatie rekenproducten inzien.
    - ga in jouw account in Remindo boven in naar 'Blokken': daar zie je het blok 'Formatieve rekenproducten'
    - klik in de lijst rechts op het loepje van de Toetsmatrijs die je in wilt zien
    - je ziet nu linksonder onder 'Opties' twee mogelijkheden om de inhoud in te zien: Test deze toetsmatrijs (alsof je kandidaat bent) en Voorbeeld van deze toetsmatrijs (inhoud inzien)
     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan ik als rekendocent extra tijd toe kennen aan de afname van een proefexamen?

    Ja. Een rekendocent met een (door de RemindoBeheerder correct ingesteld) account Begeleider in Remindo kan extra tijd toe kennen aan een proefexamenafname.
    Voor studenten die recht hebben op extra tijd (extra bovenop de al ingebouwd extra tijd)* kan de extra tijd ook via de RemindoBeheerder ingesteld worden in het kandidaataccount door middel van het toekennen van een toegangkelijkheidsprofiel.
    *NB: of studenten recht hebben op extra extra tijd zal over het algemeen bepaald worden door de eigen examencommissie.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan de student het direct na het maken van een proefexamen het resultaat inzien?

    Het plannen van de proefexamen bevat de optie dat studenten direct na het afsluiten van de toets hun eigen resultaten mogen inzien.
    We adviseren om deze optie op 'Nee' te zetten omdat de open vragen nog moeten worden nagekeken (door een docent of door de student zelf) voor een volledig resultaat.
    Als de open vragen zijn beoordeeld, kan de student het resultaat inzien. Indien gewenst kan ingesteld worden dat de student het resultaat alleen via een geplande inzage kan inzien.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Door wie worden de open vragen in een proefexamen beoordeeld?

    De open vragen in de proefexamens kunnen beoordeeld worden door de docent, door de student of door beide (docent en student).

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Door wie worden de open vragen in een nulmeting beoordeeld?

    De open vragen in een Nulmeting moeten voor een betrouwbaar resultaat beoordeeld worden door een docent (dus niet door de student zelf).
    Ons advies is dat een docent die open vragen in een Nulmeting beoordeelt de docententraining beoordelen heeft gevolgd.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan het resultaat van een niet-genormeerd proefexamen (percentage) vertaald worden in een cijfer?

    Omdat de niet-genormeerde proefexamens niet genormeerd zijn is het resultaat bewust geen cijfer maar een percentage. Het is niet wenselijk om op basis van dat percentage uitspraken te doen over de kansrijkheid van een student voor het summatieve examen. Een zeer voorzichtige schatting van de kansrijkheid kan zijn om percentages tussen 35% en 65% te delen door 11. De uitkomst van deze berekening mag niet gezien worden als advies van de Coöperatie ExamensMBO voor het resultaat op het summatieve examen.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Is het mogelijk de rekenexamens in een andere taal dan Nederlands af te nemen?

    Er zijn naast de Nederlandstalige examens Engelstalige examenversies.
    Examens in andere talen dan Nederlands en Engels worden niet door de coöperatie aangeboden.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Is het mogelijk om een rekenexamen in delen af te nemen?

    Ja. Er zijn zowel deelproefexamens als summatieve deelexamens beschikbaar..

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Voor welke studenten mogen de Engelstalige rekenexamens worden ingezet?

    De Engelstalige rekenexamens zijn primair bedoeld voor studenten van een Engelstalige opleiding.
    De examencommissie kan en mag van dit standpunt afwijken, mits intern voldoende onderbouwd, en de Engelstalige examens inzetten voor andere doelgroepen zoals bijvoorbeeld anderstaligen.
    Examencommissies (van instellingen met Engelstalige opleidingen) kunnen om uitlevering van de Engelstalige examens vragen bij onze SupportDesk: support@examensmbo.nl.
    LET OP: in de Engelstalige examens wordt de Engels getalnotatie gehanteerd.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hebben de rekenexamens van de coöperatie vaste afnamemomenten?

    Nee, De rekenexamens voor het mbo zijn m.i.v. 1 september 2022 (bij wet vastgelegd) instellingsexamens. Instellingsexamens kan een mbo-instelling altijd vrij plannen.
    De coöperatie zorgt ervoor dat er doorlopend examens beschikbaar zijn.
    NB: in de kerstvakantie en binnen een bepaalde periode in de zomervakantie is er een beoordelingsstop en worden gemaakte examens niet binnen de streeftermijn van 14 dagen beoordeeld.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoeveel kansen heeft een student om het rekenexamen te halen?

    Het aantal herkansingen wordt bij een instellingsexamen bepaald door de mbo-instelling zelf.
    De stuurgroep van de coöperatie heeft aan de ALV het advies gegeven om maximaal drie pogingen in het examenreglement op te nemen.
    Uitzonderingen hierop zullen doorgaans door de examencommissie van de instelling worden gegeven.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Zijn er mogelijkheden voor studenten die na drie examenkansen nog geen 4,5 hebben gehaald?

    De Coöperatie adviseert maximaal drie kansen voor een student, maar hier mag van afgeweken worden.
    Studenten kunnen dus - doorgaans op advies van de examencommissie - een extra kans toebedeeld krijgen.
    Voor studenten die écht niet kunnen voldoen aan de minimale norm, is op dit moment nog geen passende oplossing.
    Als examenleverancier kunnen wij hierin niets betekenen, een oplossing is aan de wetgever (OCW).

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • De rekenexamens van de Coöperatie zijn inclusieve examens. Wat betekent dat?

    Dat betekent dat er (bijna) geen speciale examenversies zijn voor studenten met Special Needs:
    de examens en de beschikbaarheid van hulpmiddelen zijn geschikt voor (bijna) alle studenten.
    Zie informatie en rapportage onder Special Needs.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe lang duurt een rekenexamen?

    Examen / proefexamen niveau 2: 120 minuten | deelexamen 60 minuten | deelproefexamen 40 minuten
    Examen / proefexamen niveau 3: 120 minuten | deelexamen 60 minuten | deelproefexamen 40 minuten
    Examen / proefexamen niveau 4: 150 minuten | deelexamen 75 minuten | deelproefexamen 50 minuten

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan er extra examentijd toegekend worden?

    De rekenexamens van de coöperatie zijn inclusieve examens: standaard zit in een examen een half uur extra tijd ‘ingebakken’.
    De mbo-instelling bepaalt of en zo ja voor welke doelgroep er bij deze instellingsexamens 'extra' extra tijd wordt toegekend via toegangkelijkheidsprofielen.
    Tijdens de afname kan een Beheerder of een Surveillant extra tijd toekennen bijvoorbeeld in geval van een persoonlijke of technische calamiteit.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kunnen studenten tijdens het rekenexamen gebruik maken van een verhoudingstabel en digitaal kladpapier?

    Een voorbeeld van de verhoudingstabel wordt standaard meegeleverd in het examen. Digitaal kladpapier is nog niet beschikbaar.
    Aan het beschikbaar maken van een verhoudingstabel die studenten kunnen invullen en digitaal kladpapier wordt gewerkt door de softwareleverancier van Remindo (Paragin).

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe wordt de schrijfwijze met bijv. spatie tussen honderdtal / duizendtal of punten bij geldbedragen gehanteerd?

    Er is een onderscheid tussen automatisch gescoorde antwoorden handmatig beoordeelde antwoorden.

    Bij automatisch gescoorde antwoorden: stel het juiste antwoord is 4,5 - dan rekent het programma 4,50 ook juist. Op het moment dat je de cursor in het vak plaatst ontstaat de melding 'Het antwoord op deze vraag is een getal. Indien u decimalen wilt gebruiken, gebruik dan een komma om ze te scheiden.'. Wie 4.5 [punt] invult krijgt de melding 'ongeldig getal!' .
    Als het juiste antwoord 4.500 is, wordt ook 4500 goed gerekend en wie 4 500 [met spatie] probeert krijgt weer de melding 'ongeldig getal!'

    Bij handmatig beoordeelde antwoorden, die een opgeleid MBO beoordelaar nakijkt worden antwoorden met acceptabele afwijkende schrijfwijzen goed gerekend.
     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe hanteert het rekenexamen afronding van geld?

    Geldafronding wordt op 2 decimalen gevraagd. Uitgangspunt is dat het antwoord realistisch is in de situatie waarin de vraag zich voordoet.
    Als 2,96 het juiste exacte antwoord is zal i.v.m. een contante betaling 2,95 ook juist worden gerekend.
     

     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat is de meerwaarde van schatten ten opzichte van exact uitrekenen?

    Schatten is in het dagelijks leven vaak een functionele en effectieve strategie. Dat komt in de functionele rekenexamens tot uiting.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Zijn er speciale examens voor blinde en slechtziende studenten?

    Ja. Per niveau (2, 3 en 4) zijn twee examenvarianten beschikbaar voor blinde en slechtziende studenten. Deze BSZ-examens zijn ook beschikbaar als deelexamens.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Zijn er speciale examens voor dove of slechtorende studenten?

    Nee er zijn geen speciale examens voor dove of slechthorende studenten.
    Alle geluids- en videofragmenten zijn ondertiteld: een dove of slechthorend student kan in de reguliere examens het geluid 'meelezen'.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Zijn er speciale examens voor taalzwakke studenten?

    Er zijn regulier* geen speciale examens voor taalzwakke studenten.
    Bij de constructie van de examenopgaven wordt nadrukkelijk rekening gehouden met het taalniveau.
    Daarnaast kan voor taalzwakke studenten de voorleesfunctie en de ondertiteling ondersteunend werken.
    *In schooljaar 2024-2025 is een pilotexamen Niveau 2 beschikbaar voor NT2 studenten.
    Voor meer informatie over dit pilotexamen kun je contact opnemen via examens(at)examenmbo.nl.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Welke voorleesfunctie is beschikbaar in de rekenexamens van de coöperatie?

    ReadSpeaker wordt standaard geïntegreerd in de RemindoToets-afnameomgevingen van mbo-instellingen die aangesloten zijn bij de coöperatie.
    NB: ReadSpeaker is niet automatisch beschikbaar voor iedere student, deze voorleesfunctie kan via het betreffende toegangkelijkheidsprofiel aan een student worden toegekend.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan er in bijzondere situaties een examen op papier worden afgenomen?

    Nee, het is niet toegestaan om de rekenexamens van de coöperatie op papier af te nemen.
    Er is door het mbo gekozen voor digitale examinering op basis van een onderzoek naar de wensen van scholen met betrekking tot de examinering van rekenen.De examens van de coöperatie zijn op grond daarvan samengesteld met als uitgangspunt digitale afname: De opdrachten zijn expliciet gebaseerd op digitale mogelijkheden verliezen op papier een groot deel van hun waarde: de mogelijkheid voor het afspelen van audio en video gaat verloren, de mogelijkheden van digitaal beoordelen en de rapportagemogelijkheden gaan verloren, waardoor de validiteit van een (proef)examen bij het afnemen van een afdruk van het examen op papier teniet wordt gedaan.
    Daarnaast vinden de afnames van (proef)examens plaats in een beveiligde examenomgeving: een papieren download van een (proef)examen is niet beveiligd en ook op grond daarvan niet toegestaan.
    Voor studenten met Special Needs zijn er veel mogelijkheden en hulpmiddelen beschikbaar bij de digitale afname. Zie voor meer informatie Instructiemateriaal => Special Needs op MijnExamensMBO (na inlog) of neem contact op via support(at)examensmbo.nl.

     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan er in bijzondere situaties een mondeling examen worden afgenomen?

    Nee. Voor studenten met een 'special need' hebben de reguliere examens uitgebreide mogelijkheden om (toch) het digitale examen te kunnen maken.
    Als deze mogelijkheden en hulpmiddelen onvoldoende zijn, dan heeft de examencommissie van de mbo-instelling de bevoegdheid extra maatregelen te nemen.
    Denk bijvoorbeeld ook aan de mogelijkheid voor een begeide afname (neem voor meer informatie over de begeleide afname contact op via support(at)examensmbo.nl)

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe wordt rekening gehouden met studenten die kleurenblind zijn?

    Bij met maken van afbeeldingen wordt gelet op de criteria die van belang zijn bij kleurenblindheid.
    Daarnaast kan de student tijdens de examenafname het contrast van de weergave wijzigen.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

Kunnen wij uw vraag niet beantwoorden? Wat mist u?

Naar boven

Tijdens het examen

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Hoeveel surveillanten worden per examenafname ingezet?

    Het aantal surveillanten bij een examenafname wordt bepaald door het eigen beleid van de instelling, ervan uitgaand dat dat beleid is afgestemd op de groepsgrootte.
    De coöperatie kan adviseren als het eigen beleid (nog) niet toereikend is.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat kan een surveillant doen als een student niet kan inloggen?

    Controleer de url-link, de gebruikersnaam en het wachtwoord van de betreffende student: de meeste problemen met inloggen komen voort uit typefouten. 
    Als er geen typefouten worden geconstateerd, kan de surveillant eventueel aan de beheerder binnen de school vragen om een nieuw wachtwoord voor de student aan te maken.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat kan een surveillant doen als de goedkeuring van een student om het examen te maken ‘verloren gaat’?

    De surveillant kan opnieuw goedkeuring verlenen nadat de student opnieuw toestemming aangevraagd heeft. 

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Welke rol heeft de surveillant bij het voorkomen dat een student het lokaal verlaat zonder de toets correct af te sluiten?

    Een surveillant moet zichzelf er altijd van overtuigen dat een student het examen correct heeft afgesloten voordat de student het lokaal mag verlaten.
    In theorie zou de student anders, indien er gebruik wordt gemaakt van een eigen laptop, het examen buiten het lokaal kunnen hervatten.
    De surveillant krijgt na correct afsluiten bij de student een finishvlaggetje op het surveillancescherm te zien.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waar kunnen opmerkingen van surveillanten over een afname geregistreerd worden?

    Een surveillant kan tijdens de afname een 'incident' aanmaken.
    Incidenten worden opgenomen in de verantwoordingsrapportage (proces verbaal) van de afname.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

Kunnen wij uw vraag niet beantwoorden? Wat mist u?

Naar boven

Na het examen

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Hoe lang na een afname zijn de examenresultaten bekend?

    Als examenversies genormeerd zijn, zijn resultaten na 14 dagen* (streeftermijn) zichtbaar in RemindoToets.
    (*een Beoordelaar heeft 7 dagen om te beoordelen, als er een tweede beoordeling nodig is, is de beoordelingstermijn 14 dagen)
    Als examens nog niet genormeerd zijn, dus kort na een uitlevering van nieuwe examenvarianten, duurt het langer voordat de resultaten bekend zijn.
    Het verwachte normeringsmoment wordt in dat geval gecommuniceerd via Actuele zaken.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wordt een student die ingepland was maar niet aan de afname heeft deelgenomen in RemindoToets als no-show geregistreerd?

    Niet-deelnemers worden niet als no-show geregistreerd; er is simpelweg geen resultaat zichtbaar in RemindoToets.
    Via het toetsmoment kan na de afname een export via kandidatenlijst gemaakt worden: daarop is zichtbaar welke studenten niet hebben deelgenomen.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Door wie worden de rekenexamens beoordeeld?

    Het beoordelen van de open vragen in de examens wordt door een landelijke poule van opgeleide beoordelaars vanuit de mbo-instellingen uitgevoerd.
    De beoordeling wordt gecoördineerd vanuit de coöperatie.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wie kan Beoordelaar worden voor de rekenexamens van de coöperatie?

    Rekendocenten komen in aanmerking als Beoordelaar.
    De ALV'ers / directies bepalen samen met de Contactpersoon Beoordelaars welke rekendocenten bij de coöperatie worden aangemeld.
    Rekendocenten die belangstelling hebben voor de rol van beoordelaar kunnen dat melden bij de eigen ALV'er / directie en of de eigen Contactpersoon Beoordelaars .

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan een beoordelaar het examen van de eigen studenten beoordelen?

    Nee, omwille van de onafhankelijkheid krijgt een beoordelaar (anoniem) automatisch examens (anoniem) van een andere instelling ter beoordeling.
    NB: bij proefexamens beoordeelt een rekendocent WEL de eigen studenten.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Is de beoordeling van de examens volledig digitaal?

    Ja: beoordeling vindt in alle gevallen digitaal plaats binnen het toetsservicesysteem RemindoToets.
    De gesloten opgaven worden automatisch beoordeeld.
    Opgaven waarin rekenstappen, redeneringen e.d. meetellen, worden door een beoordelaar beoordeeld.
    De beoordeling is dus in alle gevallen digitaal maar is niet voor alle opgaven automatisch.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Welk eindresultaat wordt gecommuniceerd na de normering?

    Het eindresultaat is een cijfer met één decimaal achter de komma.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Als je als student geen berekening/uitleg geeft, krijg je dan geen punten?

    Op het moment dat er een berekeningsvak in de vraag staat en er dus een berekening gevraagd wordt telt deze altijd mee en zal deze altijd moeten worden gegeven om alle punten te behalen. Dit staat vermeld in de instructie aan het begin van de toets en in de instructie-handleiding.
    NB: als de student een juist antwoord heeft gegeven maar de berekening niet in het berekeningvak in Remindo heeft genoteerd, krijgt de student 1 punt voor het juiste antwoord.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe zit het met bewaren van gemaakt examenwerk en de regels van de AVG?

    Binnen RemindoToets worden de resultaten onbeperkt bewaard. De coöperatie garandeert een bewaartermijn van minimaal 10 jaar.
    Deze gegarandeerde bewaartermijn is geen probleem voor de AVG, zij stelt geen termijn voor het bewaren van persoonlijke gegevens.
    De bewaartermijn wordt ingesteld in de instellingseigen omgeving. Het is aan de instelling om de gewenste bewaartermijn via de hoofdbeheerder direct met Paragin af te stemmen.
    Het is dus aan de organisatie om de bewaartermijn en procedures hieromtrent vast te leggen en na te leven.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Welke regels en procedures gelden voor inzage van een gemaakt examen door de student?

    Inzage is een recht van studenten.
    Voor inzage-sessies gelden dezelfde regels / afnamecondities als voor examenafnames: zie Infoblad Beheerder.
    De procedures rondom inzage (aanvragen) zijn een verantwoording van de mbo-instelling zelf.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Welk protocol geldt voor inzage-sessies van examens door studenten?

    Voor inzage-sessies gelden dezelfde regels als voor examenafnames. Zie Infoblad beheerder.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat is de procedure als een kandidaat een klacht heeft over de beoordeling?

    Zie Infoblad Examencommissie, pagina 2.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Mag een student na een inzage-sessie aantekeningen meenemen?

    Een inzage wordt net zo ingeregeld als een examen dus ook in een examenomgeving met surveillance. Tijdens de inzage is gekozen voor volledige openheid van gegevens: antwoorden, antwoordmodel, beoordeling, opdrachten - alles. Dat is de reden dat aantekeningen niet meegenomen mogen worden want de examenopdrachten vallen onder geheimhouding.
    Scholen hebben voor geheimhouding getekend, dus dit is echt een zeer belangrijk aandachtspunt.
    Uitzondering (zie Infoblad klacht over beoordeling): de student mag bij de inzage noteren bij welke vraagnummer(s) hij het niet eens is met de beoordeling en welke argumenten hij heeft voor een hogere score

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Mag een docent de resultaten van summatieve examens van zijn studenten inzien?

    Nee, docenten hebben geen toegang tot de summatieve examens en hebben geen inzage in het gemaakte summatieve examen van een (eigen) student.
     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waar kunnen studenten met vragen of opmerkingen over een examen terecht?

    Studenten kunnen eventuele opmerkingen tijdens een afname- of inzagemoment doorgeven aan de surveillant.
    De surveillant zorgt dat vragen/opmerkingen doorgegeven worden aan de beheerder.
    De beheerder bepaalt welke vragen/opmerking naar de coöperatie worden gestuurd.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe voorkom je dat een student bij een herkansing een zelfde examen krijgt?

    RemindoToets geeft een melding als een student wordt ingepland voor een examen dat hij/zij al gemaakt heeft.
    LET OP: er wordt alleen een melding gegenereerd, de toetsafname van hetzelfde examen voor de tweede keer wordt niet geblokkeerd.
    Elke school beschikt op ieder moment over minimaal twee unieke examenvarianten.
    Voor een herkansing moet 'handmatig' de variant gekozen worden die nog niet was ingezet.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wie kan de opmerkingen bij open vragen van een beoordelaar inzien?

    Beoordelaars kunnen opmerkingen plaatsen bij de scores. Beheerders kunnen deze opmerkingen oproepen en inzien. Ook studenten kunnen deze zien tijdens het inzagemoment.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat geeft de 'rir-waarde' van een opgave aan?

    De rir-waarde van een opgave staat voor het onderscheidend vermogen van de betreffende opgave: de rir-waarde aan of de 'beste' studenten de opgave goed maken.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan een mbo-instelling zien hoe de eigen resultaten op de rekenexamens zich verhouden tot de landelijke gemiddeldes?

    Sinds oktober 2024 ontvangen de bij ons aangesloten mbo-instellingen jaarlijks een eigen schoolrapportage met daarin de eigen resultaten, ook afgezet tegen de landelijke gemiddeldes.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

Kunnen wij uw vraag niet beantwoorden? Wat mist u?

Naar boven

Technische zaken

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Wat is de belangrijkste voorwaarde voor een mbo-instelling om te mogen starten met de digitale rekenexaminering?

    Voorwaarde voor deelname aan deze digitale examinering is dat de beveiliging op orde is. Beveiligingssoftware voorkomt dat er tijdens digitale afnames op de achtergrond andere applicaties mee kunnen draaien. 
    Veel mbo-instellingen maken al gebruik van beveiligingssoftware die ook compatible is met RemindoToets. Denk bijvoorbeeld aan SchoolYear, SafeExamBrowser, de Step-Stick of BCLD.
    Examens moeten ondanks de extra beveiligingssoftware altijd worden afgenomen op een examenlocatie onder toezicht van een surveillant.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waar kan ik terecht met specifieke vragen over 'Schoolyear'?

    Met specifieke vragen over Schoolyear kun je terecht bij Schoolyear zelf via team(at)schoolyear.nl.
    De coöperatie kan hierbij ondersteunen als het gaat om Schoolyear-gerelateerde afname-aspecten.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan ik gebruik maken planningstool in combinatie met RemindoToets?

    Een koppeling met OnTrac is inmiddels mogelijk. Vraag je IT-Beheerder om de koppeling in gebruik te nemen.
    Andere planningtools wachten nog op de ingebruikname van de generieke koppelvlakken.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waar kan ik terecht met vragen over OnTrac?

    Ondersteuning bij het (in) gebruik (nemen) van de planningstool OnTrac wordt verzorgd door Xebic, de leverancier van OnTrac.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wat zijn voordelen Single Sign On?

    Single Sign On zorgt er in MijnPortfolio (Entree) voor dat de complexe inlogprocedure voor studenten overgeslagen kan worden.
    Daarnaaast kan met behulp van Single Sign On de toegang tot RemindoToets-omgevingen van verschillende examenleveranciers via één inlog gerealiseerd worden.
     

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe kan 2 factorauthenticatie (2FA) in combinatie met Surfconext worden toegepast in RemindoToets?

    Om de 2FA in te regelen neem je als IT-Beheerder contact op met Surfconext.
    Standaard is de ingestelde 2FA ook direct van toepassing op kandidaten. Mocht je dit als school alleen voor medewerkers willen instellen, dan kan Surfconext het beste contact opnemen met Paragin.
    Surfconext en Paragin zullen er dan voor zorgen dat 2FA voor jouw school alleen voor medewerkers wordt ingezet.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Welke functie heeft het landelijke project 'De OO API in het mbo'?

    In het landelijke project 'De OO API in het mbo' wordt mbo-breed gewerkt aan koppeling van RemindoToets met SIS'en en Planningtools.
    Zodra de generieke koppelvlakken helemaal gereed zijn, is het bijv. mogelijk om studenten vanuit het SIS (zoals Eduarte, Magister, Osiris) automatisch in RemindoToets te registreren.
    Uiteraard gelden de koppelingen ook voor andere RemindoToets-examens, niet alleen voor de rekenexamens.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Op welke devices kunnen de digitale rekenexamens worden afgenomen en welke software moet daarop geïnstalleerd zijn??

    De nieuwe rekenexamens kunnen worden afgenomen op
    - vaste computers van school
    - laptops van school
    - laptops van studenten
    Software die op de devices geïnstalleerd moet zijn:
    - moderne internetbrowser (bijv. Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer, Safari - up-to-date is wenselijk)
    - beveiligings-software (*verplicht!)
    NB: RemindoToets is een web-based online toepassing, dus behalve de browser hoeft daarvoor geen aparte software geïnstalleerd te worden.

    *Examens moeten ondanks de extra beveiligingssoftware altijd worden afgenomen op een examenlocatie onder toezicht van een surveillant.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Aan welke ict-technische eisen moet het afname-device voldoen?

    - processor: minimaal 2 GHz
    - intern geheugen: minimaal 4 GB
    - OS Microsoft Windows 10f hoger, MacOS en Linux
    - internet verbinding: 1 Mbps up & down per examenevenement
    - beeldscherm: minimaal 17 inch - 1024x768 pixels
    - audio: geluidskaart met hoofdtelefoon
    - invoer apparatuur: muis met maximaal 3 knoppen (incl. scrollwiel) en Toetsenbord 

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan een examen in RemindoToets gestart worden met een pincode die voor de hele groep geldt?

    Nee. RemindoToets werkt niet met een pincode maar met 'toestemming'.
    Hierbij moet een surveillant in het systeem per student (of een groep studenten in één keer) toestemming verlenen om met het examen te starten. In combinatie met 'volledige schermbeveiliging', die automatisch ingesteld staat voor deze rekenexamens, krijgt de surveillant een melding als een student het examenscherm verlaat. Er is dan opnieuw toestemming van de surveillant nodig om met het examen verder te kunnen.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

Kunnen wij uw vraag niet beantwoorden? Wat mist u?

Naar boven

Rollen en rechten

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Wat is het verschil tussen een IT Beheerder en een Beheerder?

    Een IT Beheerder is een opleidingsoverstijgende ict-er die verantwoordelijk is voor de beveiligings-software en het realiseren van koppelingen met eigen software.
    Een Beheerder is werkzaam is bij het examenbureau en is verantwoordelijk voor het accountbeheer en het inplannen van examens.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Hoe kom ik te weten wie RemindoBeheerder is bij mijn instelling?

    Je kunt hiervoor contact opnemen met de SupportDesk van de coöperatie.
    De medewerkers van de SupportDesk kunnen voor je opzoeken wie van jouw collega's RemindoBeheerder is.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Waar kan ik terecht voor een account in RemindoToets?

    Voor een account als Beheerder, IT Beheerder, lid Examencommissie (Auditor) moet je bij de Coöperatie zijn.
    Voorwaarde voor een account is het volgen van de bij de betreffende rol behorende training.
    Voor een account als Begeleider (Docent) of Surveillant kun je terecht bij een getrainde Remindo Beheerder van jouw eigen instelling.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Bij wie kun je een account als Begeleider (docent) in RemindoToets aanvragen..

    Je kunt als docent een Begeleiders-account aanvragen bij de RemindoBeheerder van je eigen instelling.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Wie kan studentenaccounts aanmaken en bewerken in RemindoToets?

    De RemindoBeheerder.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Kan een surveillant een nieuw examen klaarzetten als er problemen tijdens de afname zijn?

    Nee, surveillanten kunnen geen examens plannen: dat kan alleen de RemindoBeheerder.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Ik wil constructeur worden: examenopdrachten ontwerpen. Wat moet ik doen?

    Regelmatig staat op de website van de Coöperatie de vacature examenconstructeur open. In deze vacaturetekst lees je meer over de functie.
    Je mag ten allen tijden je CV met een korte motivatiebrief sturen t.a.v. Erik Degen naar examens(at)examensmbo.nl.
    We nemen na ontvangst snel contact met je op!

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Ik wil misschien constructeur worden. Hoe flexibel zijn de werkzaamheden van een constructeur in te plannen?

    We werken in de vijfweekse constructiecyclus met wekelijkse deadlines. In de vijfde weken komen we online samen.
    Elke constructeur moet dan aanwezig zijn.
    In de andere weken heb je wel een taak met deadline maar heb je vrijheid deze taak al eerder dan de deadline uit te voeren.
    Hierdoor ben je niet gebonden aan het dagdeel dat je formeel werkzaam voor ons bent.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

  • Is er een functieprofiel voor de rol van constructeur?

    Het functieprofiel staat beschreven in de vacaturetekst examenconstructeur op www.examensmbo.nl.

    Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

Kunnen wij uw vraag niet beantwoorden? Wat mist u?

Naar boven